The Garden Community for Garden Lovers

More Ivy to remove, Or Not!

26 comments


The Ivy on my back fence is becoming a real nuisance, every spring i give it a good trim but its gett’n so tall i can’t reach the top, even on step ladders, its growing between the glass in my greenhouse, over the neighbours fence and onto her shed roof !!!.

But! after watching the birds today who depend on that ivy i had a change of heart, They had me in stitches :)) Mum was in the border gathering for her nest when cassy (our dog) was in there sniffing out what made the sudden movement, mum flew up onto the fence and behind Cassy, back to gathering for her nest, while cassy was still sniffing around for the intruder :) there was a fledgling in my greenhouse a few days ago, he was calling for mum and she was sitting on the ivy calling back, I went shopping and when i came back he was gone, rescued by mum i suspect :) there are at least 3 nests in there and im facinated by the constant activity of the parent birds, So ive decided to clear behind and side of the Ghouse and maybe get bigger ladders for next year lol….

A few pics ive took this week in this Gorgeous weather..

Front borders filling out..

More blog posts by youngdaisydee

Previous post: ello :) Revamp. Removing ivy, and new plants..

Next post: At last!! The garden is growing..



Comments

 

even though the ivy going mad it looks lovely Dee and with families in there to, what a bonus, just keep giving it a good cut after nesting, your garden looks beautifull as always and front filling out wonderfully, noticed your tree fern survived winter and looks great to , lovely pics Dee ;o))

4 Jun, 2010

 

Thanks san, I haven't told the hub yet, but i dont think he will be bothered :) I still need to find a way to manage it tho.. The birds are part of our gardens and i dont want to loose them.. Yeah my TFs (i have 2) survived, they were well protected in the Ghouse. Hasn't the weather been fantastic, I swear the plants have doubled in size lol

4 Jun, 2010

 

lol think your right, mine has gone mad this last week, the ivy grows so quick Dee, all you can do is give it a real short back and sides come winter to allow for alot of growth come spring, its a thug when it gets going though, you need one of then automatic lifts to get you up there lol

4 Jun, 2010

 

I have a similar problem Ydd, only my ivy is choking the hawthorn hedge at the bottom of my garden, like you I dont want to clear it too soon as its home to so many birds and I`d hate to lose them, I usually have a go at clearing some of it in Aug........
Your gardens looks lovely.....

4 Jun, 2010

 

Thanks Linclass, Good idea to cut back late on San, Linclass, i might just do that, your poor hawthorn Linclass! And yeah San, an automatic lift would be perfect,.. Cherrypicker i think its called, hubs got a certificate to use one hahaha or is that a licence..

4 Jun, 2010

 

certificate i think, baz has one to lol

4 Jun, 2010

 

Lovely garden. However b careful of the Ivy as it will destroy fences, roofs, and ur greenhouse. I don't care for Ivy for that reason. I'd suggest after the birds have gone to give it a buzz cut and cut out any damaging branches. Better to lose the birds for a while then ur greenhouse.

5 Jun, 2010

 

Its looking fantastic Youngdaisy ..
Did your ensette make it through it the winter ..??

5 Jun, 2010

 

Good choice on not getting rid of the ivy Dee. I had mine removed as I found it difficult to keep in check, and it was growing through my next door neighbours bedroom window! I really miss the birds though and in hindsight, wish I had persisted with trimming it back every few months. Your garden looks lovely by the way!

5 Jun, 2010

 

Awww thanks folks, Ive told the husband i want to keep it and he's ok with it, im going to be ruthless Angie, ill give it a good cut when the birds are gone.. thats what i was afraid of Dylandog, I had a feeling i would regret it, maybe in a few years ill change my mind but for now i want to keep it.. Hi Mushy :) My ensette is toast, 7months in my bedroom and 2 weeks ago it turned to mush:( Thats it, no more Nanas. Have yours survived?

5 Jun, 2010

 

I remember getting really fed up with an ivy at my old garden so I cut it down and the neighbours were really sad! They liked it! I didn't dig it out though, so it will be back now. I like ivy Daisy. It can get out of hand, but it provides winter flowers, evergreen and it is such pretty shaped foliage. Having said all that, it's a bugger to get rid of!!

5 Jun, 2010

 

eee Karen, you said bugger!....lol

5 Jun, 2010

 

At least your ivy is in lovely colour. Mine wasn't and in such bad condition as not been maintained in over 3 years. The roots are still here as can't get them up due to being inbetween fences. Might let it grow back and keep on top of it. Garden looking gorgeous as usual Dee! Nice lawn

5 Jun, 2010

 

I have one survivor the other turned to mush as well after i broke it .
Its a shame after all that time to die 2 weeks ago .Did you keep spraying it ?..

5 Jun, 2010

 

Ivy can be such a problem, we try and keep ours under control by cutting it back hard each Spring, so far so good.
The garden looks great as usual..

5 Jun, 2010

 

Your garden looks lovely. T just cuts the ivy on our fence in early summer after the young have flown so it's kept manageable at least. No way to remove the roots so treating like a privet hedge was the next best thing. At least it's evergreen and forms a good screen. I don't like cutting it as the dusty stuff off it really irritates me.

6 Jun, 2010

 

Tell me about it HB. It gets right down your throat, up your nose and made me feel really ill. Like you, i've not got a hope in hell of removing the roots as there inbetween the 2 fences.

6 Jun, 2010

 

oops ...sorry dylan! ;)

6 Jun, 2010

 

lol...;o)

6 Jun, 2010

 

lol Karen, Swearing on GOY :) The ivy is lovely bright green atm, ill get some overalls for when i get round the back of it, as for neighbours side theyv'e got rid of there trampoline so its gonna be harder to get up there lol, I loved bouncing on it to get onto there shed roof..Another thing you have reminded me of is the roots, can you imagine what size they will be, right its staying..

Hi mushy, so you only have one Nana left, still, one more than me :) Spray, No, puh i didn't know i had to do that. Bugga haha

6 Jun, 2010

 

I'll take a pic of our roots on the ivy i've just removed. Like bleeding treetrunks! lol

6 Jun, 2010

 

Yes, they do get like trees Steve! Well done for getting it out.....did you get it out?

6 Jun, 2010

 

No I didn't get it out. They've grown between the our fence and neighbours garden fence. Think the neighbours fence is possibly whats holding ours up so best I leave well alone!! lol.
I've added a pic of the roots in my photo's.

6 Jun, 2010

 

I suppose if you spray it with weedkiller? I remember trying to get roots out...in fact I DID get roots out eventually with a pick axe and saw! It was like they had welded themselves to the wall! Then I sprayed the remains with weedkiller and it didn't grow back...phew!

6 Jun, 2010

 

Hub used a chopping Axe on ours Karen, than he managed to dig the roots out im happy to say..

6 Jun, 2010

 

Your gardens are simply stunning lady. Really impressed.

7 Jul, 2010

Add a comment

Recent posts by youngdaisydee

Members who like this blog

  • Gardening with friends since
    1 Apr, 2009

  • Gardening with friends since
    22 Oct, 2008

  • Gardening with friends since
    17 May, 2009

  • Gardening with friends since
    24 Mar, 2010

  • Gardening with friends since
    27 Sep, 2008

  • Gardening with friends since
    5 Jul, 2009

  • Gardening with friends since
    12 Aug, 2009

  • Gardening with friends since
    23 Jun, 2009